søndag 29. mars 2009

Sesongen 2009


Da var en lang sesong over.... Etter en fryktelig tung sesong i fjor, og sommersesongen så var dette en skikkelig opptur :D Det startet med en rekordtidlig start på snø som skaffet meg roen til å kunne finne følelsen med snø, og skihoppinga igjen før årets første renn i Vikersund. Et nedrykk i NC-A var heller ikke å forakte slik at en kunne skaffe seg litt sjøltillit med en pallplass. Så ventet en enda lengre treingsperiode for virkelig å komme i form til norgescuprennene over nyttår. Det startet med en 8. og 13. plass i Granåsen der mange av de hjemsendte hoppukedeltagerne våre var med, og en bekreftelse på at nivået er ikke SÅ høyt.


To helger etterpå var første pallplasseringen i på over 2 år i norgescupen sikret og stod med billett til Titisee-Neustadt i hånda :D Den neste uka som kom viste jeg at var viktig for resten av vinteren. Ny bestenotering med 10. plass i COC, 11 i NM og pallplass i norgescupen er en BRA uke :D

Herfra og utover begynnte fartinga og mange erfaringer og opplevelser rikere. COC i Iron Mountain og Brotterode var to opplevelsesrike hopprenn. Ikke bare på grunn av at det er moro å hoppe COC, men her var det også litt SHOW rundt oss og arrangementet, og ga meg en forsmak på hvordan det vil bli om jeg en gang i framtida får hoppe WC.

Sjekk også ut Longest standing konkurransen fra Iron Mountain.
http://www.youtube.com/watch?v=lBQSN0Oj2yA

Etter mye fartig siste ukene, nye hoppbakker og lite teknikktrening førte til mye mer ustabil hopping. Ettersom jeg skjønte at både COC’en i Trondheim og WC’en i Vikersund ville ryke, så var det bare å kose seg med avsluttingen av en god sesong og sette et verdig punktum.



SKIFLYGING er alle skihoppers drøm…. Det er jo derfor vi hopper på ski!!!! For å hoppe lengst mulig og da må enn i slike hoppbakker. Og det å få lov til å hoppe i verdens største hoppbakke var helt utrolig :D Det er en ting jeg aldri vil glemme, og det ga en god avslutting på sesongen.


Vegard Swensen i Planica ;) Er det rart vi koste oss....

Hoppet overraskende bra når jeg kom hjem igjen fra Planica og hadde litt forhåpninger foran NM. Men det ville seg ikke helt i der…. Men tross alt så var det liten bakke og jeg har aldri gjort det veldig bra der, og det var siste rennet så da var det litt lettere å tilgi seg selv.

Jeg vil takke alle som har fulgt meg og støtta meg gjennom sesongen, fryktelig artig å se at dere følger med og bryr dere om hva jeg driver med. Nå ser jeg fram til en god påskeferie heime i Gjerstad, så er det bare å glede seg til neste sesong og nye skihopp.

18 kommentarer:

O.Eriksen sa...

Du må være svært fornøyd med denne sesongen.
11. plass i NM var jo en god reprise fra den andre beste plasseringen i NM.
Og tenk da på Tetesee-Neustadt 10.plass. Der hadde Malysz rekorden, urettferdig at han mistet den. Man får helt sikkert høyere bomavsats i COC-cup en V-cup. Derfor ble den slott.

vaffel sa...

http://www.gregorschlierenzauer.at/galerie.php
hAN HER ER SØRENMA GOD ASS

Helgesen sa...

Ja har har virkelig knekkt koden ;) Stabiliteten sjøl. Men han er skada nå da.... Ute i 9 uker før han kan ha fysisk trening. Falt i Ramsau, så måtte operere her forrige uke.

Svein Kveum sa...

ER det schlirenzauer dere prater om?
Iallfal så har Helgesen hatt en kjempesesong. Jeg må gratulere deg med sesongen Håkon.

jorig sa...

Synd på Schlirenzauer ja.
Helgesen har ahatt en god sesong

Helgesen sa...

Takk takk... :D Er totaltsett fornøyd med tingene i år. Er ting som selvfølgelig kunne vært bedre... Men nå ligger utfordringen i å kunne utvikle meg videre neste år... Har hatt en jojo-karriere til nå, men får krysse fingerne for at den tida er over ;)

O.Eriksen sa...

Hei igjen Helgesen!

Utfordring, Runningchallenge

Inne på blogg-profilen din (informasjon om deg selv) står det at du gjerne kan ta imot en utfordring uansett idrett.
Jeg utfordrer deg, i sommerens vakreste eventyr, nemmelig Jomrulandsløpet ute i Kragerøskjæregården. Det er ganske nærme Gjerstad det, ikke sant?
Dette løpet (på beina), som du kanskje har hørt har to distanser,5km som er kun en runde, og 10km som er to slike runder rundt øya.
Jeg vil at du skal løpe 10km, fordi da kan du se hvilken tid du får. Du burde komme under 45 minutter hvis du trener noen intervaller og iallfall langkjøringer.
Løpet er selvfølgelig i terrenget. Og klarer du å slå meg, ja da er du illfall et godt tallent.
Test formen din og se om du kan slå noen koferter og kanskje noen A-lagsspillere på Kragerø i både håndbal og fotball.
Målet til oss i Friidrettsgruppa i Kragerø er å slå de oppskrytte håndballspillerne i Kragerø.

Og en siste ting du må huske er at det er mange som løper for morroskyld, det er bare trimmløp. Det skal også være gøy. Det pleier å være rundt 200 som løper og du slår svært mange av dem det skal jeg love deg.
En annenting er at i år så kommer de beste langrennsløperne trolig til å løpe. Og hvis du er med den 28.juni 2009 så har vi mange løpere fra mange forskjellige idretter. Er ikke det morro?
Du får også en premie/medalje til fullføring.
Og en annen ting er at du kan vinne, er en utloddningsting som du selv kan velge/(bare hvis ditt startnummer blir trekkt ut).
Påmelding på løpet skjer i en liten vogn like ved startstedet, rett ved siden av Aga Kafee.

Mere informasjon om ferjerutetider og påmeldingsavgift finner du på nettstedet her/eller bare trykk på O.Eriksen: http://www.kragero.vgs.no/kif/jomfruland.html

n.johanessen sa...

Hvorfor skal Håkon gidde å løpe 10km da, Eriksen?

Thomas Espeland Løyte sa...

Først så må jeg jo gratulere Håkon Helgesen med kjempeflott hopping i 2008/09 sesongen.
Jeg lurer på hvilken barneskole du gikk på Håkon?

PS. Løp på Jomfrulansløpet, så denne Kragerøfjumsen blir fornøyd.

jorig sa...

Jeg vil også gratulere Håkon med en god sesong. Lykke til med plasthoppingen og neste vinter sesong.

Helgesen sa...

Ja vi får se hva tiden vil vise.... Nå står det noen måneder med utholdenhet og styrke på programmet så kanskje til og med en skihopper kan komme i form.
Thomas: Jeg gikk først på Gjerstad Skule og så ungdomsskole på Sunde Skole. Deretter bar turen til Lillehammer og Norges toppidrettsgymnas.

O.Eriksen sa...

Skal du løpe eller ikke?

Helgesen sa...

Jeg får se hvordan samlinger og renn blir planlagt framover før jeg kan love noe... Men skal ikke se HELT bort i fra det dersom jeg har anledning. Men kan ikke love noe nå :P

Anonym sa...

Yo! Helgesen
Jeg så at du vil ha utfordringer. Jeg utfordrer deg til triatlon på Midsund. Det er ikke så langt fra Molde, så det må vel gå. Jeg regner med at du blir med. Skal seff delta selv
Kom igjen no da

Thomas Espeland Løyte sa...

Du gikk altså på Gjerstad skule du altså.
Jeg gikk på Fiane jeg, jeg trodde kanskje at du også hadde gått der.

O.Eriksen sa...

Hei.

Jeg anbefaler iallfall ikke å delta i en triatlon.
Da er det mye sunnere å være med i et mosjonsløp i vakre Kragerøskjæregården.
Her får du en premie, kanskje to hvis du blir trekt ut på startnummeret ditt. Da kan du vinne en varegevinst på mellom 50 og 100 kroner.
En triatlon i Molde blir meget mye hardere.
Hvis du bor i Gjerstad så er det bare 35 minutter til Kragerø. Og en båttur til Jomfruland på 20 minutter.
Du tar vel min utfordring først, siden jeg spurte først. Bare hvis du vil altså.

Svein Kveum sa...

La Håkon bestemme det han vil selv. Ikke tving han.

Øyvind sa...

Løp Jomfrulandsløpet, det er fint der ute.